Tänään piti mennä trendisalille koska se on lähempänä kuin kisahalli. Juoksumattoakin tarvitsin. Sepon 4 tunnin maratonohjelmassa on harjoituksia jotka on juostava maratonvauhtia eli n. 10 km/h. Vauhti on paras mitata sykkeen avulla. Juoksin matolla 3,5 km ja mittasin sykkeen käsin puolen kilometrin välein. Tarkkaa lukemaa en saanut, se oli jotain 150-160 eli 82-88% maksimisykkeestäni. (laskennallinen 182, todennettu olevan kutakuinkin noin). Täytyy ottaa sykemittari mukaan ja kokeilla muutama toisto. Ja on otettava selvää voinko tuollaisella sykkeellä juosta maratonin. Pari vuotta sitten mittailin matkalla pari kertaa ja se oli noissa lukemissa, silloin aika oli kyllä vähän.. huonompi. J sanoi minulle että jos voi juosta koko matkan vaikka 170 sykkeellä niin antaa mennä vaan. Peruskestävyyslenkeillä syke oltava 75-85% maksimisykkeestä eli aika lailla siinä samassa se on. Pitkillä hitailla sitten 70-75% maksimista eli n 130-140. Niillä pitkillä minä sitä mittaria tarvitsisin, se vaan tekee usein omia temppujaan, ei sovi minun sydämelleni. (?) Rytmihäiriöitä nääs. Ja muutenkin outo sydän. Mutta minulla on sydänlääkärin lupa juoksemiseen. :-)

Kuvittelin salilla ensin olevani kyllästynyt juoksumattoon. Tuntui tuskalliselle, tylsälle. Kun aloin mittailemaan sykettä puolen kilometrin välein niin homma alkoi tuntua ihan mukavalle. Pidempäänkin olisi jaksanut. Pitäisiköhän siellä käydä sitten juoksemassa ne tunnin maratonvauhtiset lenkit? 40 min olen maksimissaan juossut matolla. Harjoitusohjelmassa annetaan juostava aika ja sykealue, ei kilometrejä. En osaa koskaan sanoa tarkkaan kilometrejä, arvioita vain. Tuntuu siltä että olen sykkeiden ja ajan mukaan juossut ihan oikeita lenkkejä; nyt olen saanut itsestäni irti ne pitkät hitaatkin. Viime keväänä en pystynyt siihen. Kunto testataan Länsiväyläjuoksussa huhtikuussa, en tiedä sen tarkkaa pituutta vielä joten tavoitteita on vaikea sanoa. Siitä on tarvittaessa hiukan varaa parantaa tasoa ennen Oulun maratonia toukokuussa. Ei kuitenkaan radikaalisti.

Tein mavea, sitä harva tekee tuossa paikassa. Tuntui liikaa. Aivan liikaa. On otettava vyö käyttöön.

Salin plussa on taustamusiikki, tällä kertaa Metro FM. Monesti kuulee joitakin biisejä nuoruudesta, nytkin (Susannah):